-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:36627 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:25

آيا اعتقاد به قدرت غيبي اولياي الهي مايه شرك است ؟
روشـن اسـت كه هرگاه انساني از كسي درخواست كاري نمايد , وي را در انجام آن توانامي داند و ايـن تـوانايي بر دو گونه است :1 - گاهي اين توانايي در چهارچوب نيروهاي مادي و طبيعي قرار دارد ; مثل اين كه از كسي بخواهيم كه ظرف آبي به ما بدهد . 2 - و گاهي اين قدرت , نيروي غيبي و خارج از چهارچوب مادي و طبيعي است . مـثـل ايـن كـه كسي معتقد باشد كه بنده وارسته خدا - مانند عيسي بن مريم - مي توانددردهاي بي درمان را علاج نموده و با نفس مسيحايي خويش , بيماران صعب العلاج را شفادهد . روشـن است كه اعتقاد به چنين قدرت غيبي , در صورتي كه متكي و مستند به قدرت واراده خدا بـاشـد ; مانند اعتقاد به قدرت طبيعي است و هرگز مايه شرك نخواهد بود ;زيرا پروردگاري كه قـدرت مـادي و طـبيعي را به انسان ها عطا فرموده است , توانايي غيبي را نيز مي تواند به برخي از بندگان صالح خود , عنايت نمايد . اينك در توضيح پاسخ ياد شده مي گوييم : اعتقاد به سلطه غيبي اولياي الهي , به دوصورت تصور مـي شـود :1 - اعـتـقـاد بـه قـدرت غـيبي براي شخصي كه وي را به عنوان منشا مستقل و اصيل آن قدرت , تلقي نماييم بطوري كه كاري خدايي را مستقلا به او نسبت دهيم . شـكـي نيست كه اعتقاد به چنين قدرت مستقل و جدا از قدرت خدا , موجب شرك است ;زيرا در اين صورت , غير خدا را منشا قدرت مستقل و اصيل دانسته و كار خدايي رابه وي نسبت داده ايم , در حالي كه سرچشمه همه نيروها پروردگار جهان است . 2 - اعـتـقـاد بـه سـلطه غيبي برخي از بندگان وارسته خدا , با ايمان به اين كه آن نيرو از قدرت لايزال خدا سرچشمه گرفته است و اولياي الهي - به اذن خدا - تنهاوسيله تجلي و بروز آن قدرت بي پايان مي باشند و از خود استقلال ندارند , بلكه هم در هستي خويش و هم در اعمال سلطه غيبي , متكي به پروردگار بزرگ جهان هستند . روشـن است كه چنين باوري , به معناي خدا دانستن اولياي الهي و يا نسبت دادن كاري خدايي به آنـان نيست , زيرا در اين صورت , بندگان صالح , به اذن خدا و اراده تخلف ناپذيري , سلطه غيبي خدادادي خويش را ابراز مي دارند . قرآن كريم در اين زمينه مي فرمايد : و ما كان لرسول ان ياتي بايه الا باذن اللّه . (1)- هيچ پيامبري نمي تواند معجزه اي بياورد , مگر به اذن خدا . بـا ايـن بـيان , به روشني معلوم مي گردد كه چنين اعتقادي , نه تنها مايه شرك نيست كه با اصل توحيد و يكتاپرستي , هماهنگي كامل دارد . سـلـطـه غـيـبـي اولياي خدا از ديدگاه قرآن كتاب آسماني اسلام , با صراحت كامل , گروهي از بندگان وارسته خدا را نام مي بردكه به اذن پروردگار داراي چنين قدرت شگرفي بودند . بـرخـي از فرازهاي آن را دراين زمينه مي آوريم :1 - قدرت غيبي حضرت موسي خداوند بزرگ , به پيامبر خود - موسي - فرمان داد عصاي خويش را بر صخره سنگي بزند تا چشمه هايي از آب گوارا , جـاري گـردد : و اذاسـتـسـقـي مـوسـي لـقومه فقلنا اضرب بعصاك الحجر فانفجرت منه اثنتا عشره عينا . (2)- و آنگاه كه موسي براي قوم خود , طلب آب نمود , به وي گفتيم : عصاي خود را برسنگ بزن , پس دوازده چشمه آب , از آن صخره جاري گشت . 2 - سـلـطه غيبي حضرت عيسي سلطه غيبي عيسي در موارد گوناگوني از قرآن بيان گرديده اسـت كـه بـه نـمـونه اي ازآنها اشاره مي كنيم : اني اخلق لكم من الطين كهيئه الطير فانفخ فيه فيكون طيرا باذن اللّه و ابري الاكمه و الابرص و احي الموتي باذن اللّه 000 (3)- ( عيسي فرمود ) : من مجسمه اي را از گل مي سازم و در آن مي دمم تا به اذن خدا ,به صورت مرغي حقيقي درآيد و نـابـيناي مادرزاد و مبتلاي به بيماري پيسي را به اذن خدا شفا مي دهم و مردگان را به اذن خدا , زنـده مـي گـردانم 3000 - قدرت غيبي حضرت سليمان قرآن مجيد , پيرامون نيروهاي غيبي كه سـلـيـمـان در اخـتيار داشت , چنين مي فرمايد : و ورث سليمان داوود و قال يا ايها الناس علمنا منطق الطير و اوتينا من كل شي ءان هذا لهو الفضل المبين . (4)- سليمان , وارث داوود گرديد و چنين گفت : اي مردم زبان مرغان به ما آموخته شدو از هر نوع نعمت به ما ارزاني گشت , اين فضل و بخششي آشكار است . شـكـي نـيست كارهايي از قبيل جاري ساختن چشمه هاي آب زلال از صخره اي ستبر بر اثرتماس عـصاي موسي با آن سنگ و يا آفرينش مرغي حقيقي از گل و شفا دادن دردهاي بي درمان و زنده نـمـودن مـردگـان , توسط عيسي , و يا آگاهي سليمان بر منطق پرندگان و دانستن زبان آنها , اموري خارق العاده و بيرون از مجاري طبيعي هستند و نوعي اعمال قدرت و سلطه غيبي به شمار مي روند . در حالي كه قرآن مجيد در اين آيه ها و آيات بسيار ديگر , به بيان سلطه غيبي بندگان شايسته خدا مـي پردازد , آيا اعتقاد ما به مضمون اين آيه هاي روشن قرآني ,كه بيانگر قدرت خارق العاده اولياي الـهـي اسـت , مـوجـب شـرك و يـا مـايـه بدعت در دين خواهد بود ؟با اين بيان , به خوبي روشن مـي گـردد كه اعتقاد به نيروي غيبي بندگان صالح , به معناي خدا دانستن آنان و يا نسبت دادن كارهاي خدايي به آنها نيست زيرا درصورتي كه چنين اعتقادي ملازم به الوهيت و خدايي آنان بـاشـد , بـايـد گـفـت موسي وعيسي و سليمان و 000 از نظر قرآن , به عنوان آلهه و خدايان , شـمـرده شـده انـد , در حـالي كه همه مسلمانان مي دانند كه قرآن كريم , اولياي الهي رابندگان وارسته خدا به شمار مي آورد . تا اينجا معلوم گرديد كه اعتقاد به قدرت غيبي عزيزان درگاه خدا , در صورتي كه آن را متكي به نيروي پايان ناپذير الهي دانسته و آنان را وسيله ابراز قدرت خداوندي قلمداد نماييم , نه تنها موجب دوگـانـه پـرسـتـي نيست , بلكه با اصل توحيدحقيقي هماهنگي كامل دارد ; زيرا ملاك توحيد و يـكـتـاپـرسـتـي آن است كه همه نيروها رادر جهان به خدا منسوب بدانيم و او را سرچشمه تمام سلطه ها و حركت ها تلقي نماييم .

شيعه پاسخ مي دهد
حسيني نصب - سيد رضا 1 - رعد : 238 - بقره : 360 - آل عمران : 449 - نمل : 16

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.